Upptaktsträff SDHL – DHL ny huvudsponsor
Publicerad: 2019-09-09
Upptaktsträff SDHL
Under fredagsförmiddagen hade SDHL sin årliga upptaktsträff med tränare, spelare och klubbledning från samtliga SDHL-lag. Under förra veckan blev det klart att CMORE och SVT sänder samtliga SDHL matcher under säsongen, idag kom ytterligare en glad nyhet – DHL går in som historisk första huvudsponsor till SDHL.

Först upp på scen var Joel Hansson, domaransvarig i SDHL – som inledde med att prata om player safety. För att utveckla ishockeyn och upprätta en tryggare arbetsmiljö på isen så kommer det i år vara ett tydligare regelverk och mer utbildning av ledare och spelare på ämnet. Joel avslutade med att berätta om regelnyheter för säsongen som kommer, samt en diskussion kring olika regeltolkningar.

Efter paus var det dags för varje lag att presentera sig och svara på frågor och majoriteten av SDHL lagens tränare tippade sig själva som SM-guldvinnare.

Angelica Lindberg (kommersiell chef SDHL) tog vid och presenterade ligans nya huvudsponsor DHL. Logistikjätten kommer bidra på flera plan och inte bara på ett finansiellt - planer bland annat på att också bistå med resurser inom IT-utveckling och kommunikation. SDHL kommer tillsammans med DHL bland annat titta på hur man kan utveckla ett centralt biljettsystem samt gemensam fan-shop.

– Efter denna nyhet så känner jag verkligen att vi tar ett steg framåt som liga, det har varit lite sparsamt med riktigt goda nyheter det sista - även om det i kulisserna händer mer. Avtalet är till en början skrivet på ett år med intentionen att fortsätta samarbetet. Jag tror att SDHL, med hjälp av DHL, inte bara kan få det lite bättre ekonomiskt utan även kunna öka intresset för damishockey i stort, säger Angelica Lindberg, SDHL.

– Samarbetet med DHL innehåller flera delar, DHL har visat sig vara väldigt aktiva i deras sponsorskap. Tanken från början har inte bara varit att få en sponsor som vill göra det för jämställdhet, utan också en aktiv partner i förändringsresan. Till en början kommer DHL att vara med på allt från att försöka se till att SDHL syns mer, men också saker som att jobba in ett centralt biljettsystem. Rent ekonomoiskt kommer en stor del av pengarna gå till försäkringar. Vi ser att tjejerna behöver bättre försäkringar, det finns en en prioriteringslista vi jobbar efter, och där ligger försäkringsfrågan högst upp på listan, avslutar Angelica Lindberg.

Agne Bengtsson, styrelsorförande i SDHL:

– Som liga tar vi små steg framåt hela tiden, fokus under min tid som ordförande såhär långt har varit på att förbättra förutsättningar för tjejerna generellt. Försäkringsfrågan har varit prioriterad, men också förutsättningar vad gäller att kombinera hockeyspelande på elitnivå med att ha ett vanligt jobb vid sidan av. Arbetet är långsiktigt och de processerna vi är inne i tar tid.

Victor Wakerius
Huvudsponsor
Premiumpartners